Koło Naukowe Genetyki i Epigenetyki

Aktualno¶ci
Archiwum
Seminaria
Badania
Działalno¶ć

Anna Mi¶cicka
"Gry edukacyjne dos³ownie - o programowaniu s³ów kilka"

Gry komputerowe. Kochane przez wszystkich, gdy¿ ka¿dy znajdzie w nich co¶ dla siebie. Od pasjansa, sapera czy tetris poprzez szereg ods³on przygód Mario, edycji Heroes of Might and Magic, The Sims, na Assasin’s Creed i naszym rodzimym Wied¼minie koñcz±c. Do wyboru do koloru.

Nie od dzi¶ wiadomo, ¿e nauka przez zabawê jest skuteczna, st±d na rynku lub w sieci mo¿na znale¼æ wiele gier edukacyjnych, rozwijaj±cych logikê lub poszerzaj±cych horyzonty. Wci±¿ jednak jest to dzia³ niszowy, przez co zaniedbywany przez rasowych graczy. Gry edukacyjne kojarz± siê z infantylnymi poradnikami dla dzieci, krzycz±cymi s³odkimi, lukrowanymi g³osami: „Jestem gr± edukacyjn±, masz siê ze mnie czego¶ nauczyæ”, a ludzie jednak w wiêkszo¶ci siêgaj± po gry po to, by siê odmó¿d¿yæ i zrelaksowaæ, a nie zamieniæ ksi±¿ki na jej multimedialny substytut.

Przy niewielkim nak³adzie pracy mo¿na napisaæ w³asn± grê. Istnieje wiele programów do domowego pisania gier, nie wymagaj±cych znajomo¶ci jêzyków programowania. Osobi¶cie korzystam z RPG Makera, jednego z najpopularniejszych programów do tego typu weso³ej dzia³alno¶ci.

Podstaw± pisania gier lub innych programów komputerowych jest uk³adanie algorytmów. Algorytmy w matematyce i informatyce s± to skoñczone ci±gi jasno zdefiniowanych czynno¶ci, prowadz±cych do wykonania okre¶lonego zadania. Jakkolwiek by¶my nie personifikowali swojego komputera lub laptopa, przypisuj±c mu ró¿ne ludzkie cechy (najczê¶ciej z³o¶liwo¶æ), jest to bezmy¶lna maszyna, która musi mieæ konkretnie powiedziane, co ma wykonaæ. W³a¶nie po to s± algorytmy. W ¿yciu codziennym algorytmami s± na przyk³ad przepisy kulinarne, lub, bardzo nam bliskie, protoko³y procedur laboratoryjnych. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e sformu³owania, które dla nas s± oczywiste (np. wbij dwa jajka na patelniê), dla komputera ju¿ nie zawsze i nale¿y liczyæ siê z konieczno¶ci± definiowania niektórych stwierdzeñ lub przedmiotów.

Podczas swojego seminarium postaram siê przybli¿yæ, jak u¿ywaæ RPG Makera do pisania gier, nie tylko tych edukacyjnych. Wyst±pienie bêdzie mia³o formê interaktywn±, w zwi±zku z czym zachêcam do aktywno¶ci :)

28.02.2013

Powrót


O kole
Linki
Kontakt
Galeria
Forum

Koło Naukowe Genetyki i Epigenetyki
Wydział Biologii Uniwersytet Warszawski